Hannah Ryggen (f. 1894 i Malmø, d. 1970 i Trondheim) var en selvlært tekstilkunstner som anses som en av det 20. århundrets mest innflytelsesrike kunstnere. Det tradisjonelle tekstilmediet utnyttet hun til å utforske nye typer motiver som kombinerer elementer fra folkekunst og mytologi med spørsmål i samtiden. Det beste uttrykket for kunsten hennes er de monumentale bildevevene, spektakulære visuelle overfall som vever mektige, politisk inspirerte historier som kompromissløst formidler de politiske synspunktene hennes. I 1964 var Ryggen den første kvinnen som representerte Norge på Veneziabiennalen, og kunsten hennes ble stilt ut og var gjenstand for stor interesse mens hun ennå levde.

Etiopia, 1935
Etiopia er et av de tidligste antikrigsbildene til Hannah Ryggen. Det er eksplisitt antifascistisk og var en reaksjon på Italias og Mussolinis invasjon i Etiopia 3. oktober 1935. I juni 1936 hadde italienske styrker inntatt hovedstaden Addis Abeba og utropt Mussolini til konge av Etiopia. Invasjonen utløste ikke noen sanksjoner eller protester av betydning, til tross for at Italia ble erklært som aggressor i Folkeforbundet, en organisasjon som ble grunnlagt for å bevare freden etter første verdenskrig. Mussolini forutsa denne passiviteten i en beryktet radiotale 2. oktober, en dag før invasjonen, da han uttalte: «Inntil det foreligger bevis på det motsatte, nekter jeg å tro at det autentiske franske folk vil ønske å la blodet flyte og sende Europa ut i katastrofe på grunn av et barbarisk land som ikke er verdig å regnes blant de siviliserte nasjonene.» I den samme talen sa Mussolini også: «Denne handlingen viser at båndet mellom Italia og fascismen er fullkomment, absolutt, uforanderlig.» I Ryggens bildevev er Mussolini fremstilt med sitt avhugde hode på et spyd. I midten ser vi også den etiopiske keiseren Haile Selassie og den italienske ambassadøren. Verket ble oppfattet som for provoserende til å bli vist i sin helhet på verdensutstillingen i Paris i 1937, og delen med Mussolinis hodet på et spyd ble dekket til. Like fullt ble publikum forbløffet over det eksplisitt politiske budskapet. Det er verdt å nevne at samtidig som Etiopia ble vist i den norske paviljongen, kunne Pablo Picassos Guernica (1937) ses i den spanske paviljongen rett ved siden av.

M11 Room22

Bilder:
Et installasjonsfoto av Hannah Ryggens Etiopia.
Foto: MOMENTUM.

Et installasjonsfoto av Hannah Ryggens Etiopia med Renée Greens Space Poem #5 (Years & Afters) (2015) i bakgrunnen.
Foto: MOMENTUM.