Cian Dayrit (f. 1989, Manila, Filippinene) er en billedkunstner som jobber med maleri, skulptur og installasjon. I sin praksis utforsker han hvordan kunst kan gjøre det skjulte synlig, og hvordan kunstnere kan utfordre kulturelle undertrykkelsesprosesser. Dayrit har sagt at «Man må utvikle en dypere forbindelse til menneskelige erfaringer, og gjenkjenne de materielle forholdene som dikterer disse fortellingene». Hans arbeid, med erfaringer og opplevelser fra kolonialisering av Filippinene, involverer kartografi, revidering av historisk og politisk fortellinger og utgravning av gamle mytologier. Han har deltatt i en rekke biennaler og utstillinger over hele verden.

Tree of Life in the state of decay and rebirth, 2019

Cian Dayrits broderte tekstilverk skildrer et livets tre som bruker ord som «imperialisme», «kapitalisme», «motstand», «billig arbeidskraft», «økologisk nedbrytning» og «nyliberal utdannelse» for å flette sammen historier om undertrykkelse med samtidens politikk. I kampen mot systematisk undertrykkelse, bruker Dayrit kunsten for å oppfordre til handling. Hans verk presenterer kraftfulle fremstillinger av pågående motstandsbevegelser.

M11-Room12-4

Bilder:

Et installasjonsfoto av en detalj fra Cian Dayrits Tree of Life in the state of decay and rebirth (2019). Gjengitt med tillatelse fra NOME Gallery, Berlin og utøveren.
Photo: MOMENTUM

Et oversiktsbilde av Nina Canells Tug (2021) gjengitt med tillatelse fra utøveren og Cian Dayrits Tree of Life in the state of decay and rebirth (2019) gjengitt med tillatelse fra NOME Gallery, Berlin og utøveren.
Foto: MOMENTUM