Galleri F 15

Tendenser 2024 – I de rette hender

23. mar - 12. jun

I de rette hender

Tendenser 2024 – Nordisk kunsthåndverk

Den 46. utgaven av Tendenser undersøker kunsthåndverkets materialitet, håndens arbeid og kunstnerisk ytring gjennom tekstilkunst. 

Å arbeide med hendene anses å være et dominerende verktøy i samtidens kunsthåndverk. Hånden formidler kunnskap, tradisjon, omsorg, fellesskap, motstand og utvikling. Disse rike ideene kommer fra en lang historie, men bidrar samtidig til å definere nåtiden.

Med et spesifikt fokus på tekstilkunst, tar utstillingen i betraktning hvordan denne sjangerens relaterte materialer og teknikker har vært tilgjengelige gjennom tider og sosiale barrierer, samtidig som den gir et universelt språk som forener generasjoner og kulturer.

I forlengelse av dette utgangspunktet approprierer utstillingen tittelen «I de rette hender»[1] i et forsøk på å vise kunsthåndverkets mangfoldige perspektiver og ytringer om forhold i verden. Utstillingen undersøker hvorfor materialer og håndens arbeid appellerer til kunstnere i dag, og hvordan håndens arbeid med materialene inspirerer kunstnere til å tenke nytt om og revurdere samfunnet. 

Utstillingen viser arbeider av kunstnere basert i Finland, Norge og Sverige, som gjennom sine hender ytrer seg om utfordringer knyttet til politikk og samfunn. Samtidig minner de oss om at løsninger kommer fra idéer og skaperkraft. I denne konteksten er ikke kunstnerne kun formidlere av verden rundt oss, men også guider som viser oss muligheter som bare kan bli funnet i de rette hender.  

Kunstnerliste:
Henna Aho (Finland), Marsil Andjelov Al-Mahamid (Serbia/Norge), Kristina Austi (Norge), Lisa Englund (Sverige), Brit Fuglevaag (Norge), Tore Magne Gundersen (Norge), Ida Suvituuli Immonen (Finland/Norge), Kamil Kak (Polen/Norge), Esse McChesney (Sverige), Hanna Oinonen (Finland), Inger Johanne Rasmussen (Norge), Hilde Skancke Pedersen (Norge), Kristina Skantze (Sverige), Maja Stjärna (Sverige),  Kristin Tinsa Sæterdal (Norge). 

Kuratert av Maria C. Havstam og Anne Klontz 

 

[1] Nicholas Norton, Becoming Elastic, “The Vessel: Modulating Craft,” 2023.