Momentum10 i Momentum kunsthall viser et mangfold av forbindelser mellom verkene og måter å forstå kunstnerens arbeid på. Rett utenfor Momentum kunsthall gir Anne de Vries’ skrekkinngytende tre et spøkelsesaktig inntrykk av noe som kanskje ikke er virkelig. Skrekkhistorier har vært med oss siden barndommen, og frykt er blitt brukt som middel i skole- og oppdragelsessammenheng forbundet med moral og filosofi.
Inne i Momentum kunsthall vil vi finne mange verker som benytter seg av bilder i bevegelse, av kunstnere som ønsker å stimulere netthinnene våre. Film er et middel som brukes med emosjonelt begjær: Oppbygningen av filmspråket er basert på hvordan vi føler oss, og på hvilke følelser vi hengir oss til mens vi ser en film. I Momentum kunsthall kan man observere mange ulike ideer om hva en film er eller hvordan vi ser en film. For eksempel er det tre kunstnere i første etasje som jobber med filmmateriell: Johanna Billing, Salla Tykkä og Eija-Liisa Ahtila. Vi har et hvitt rom, et svart rom og en utstilling som viser tre forskjellige historier hvor det emosjonelle aspektet er ekstremt viktig og sammensatt. I samme etasje inviteres vi til å oppleve en poetisk tilnærming til litteratur med André Alves, og å oppdage en subtil forbindelse til skjørhet og informasjon gjennom Julieta Arandas verk.
På vei opp til øverste etasje kommer enda flere følelser og emosjoner til syne: Sissel Tolaas er tilbake med sitt duftverk, og Pauline Fondevilas sang vender seg mot sanser som vekker minner gjennom lyd og lukt. I det første rommet som de besøkende kommer inn i, blir grammatiske konstruksjoner tonesatt, og vi kan oppleve denne mangfoldigheten gjennom de to store bidragene til Pepo Salazar og Åsa Cederqvist.
I Hall 4, som er det siste rommet i Momentum kunsthall, forløses ulike stemninger ved hjelp av et utvalg unike scenarier knyttet til filmerfaringer. Knut Åsdams store kinokonstruksjon, på den ene siden, inneholder korridorer og hemmelige rom som gjør at man føler hvordan den romlige intensiteten virker inn på film. I det åpne området i Hall 4 får vi servert en serie filmproduksjoner av Annika Larsson, Pauline Curnier Jardin, Regina de Miguel og Saskia Holmkvist, som byr på spesielle fortellinger, maktforhold mellom karakterer, oppdagelse av rom, omformulering av tider såvel som følelsesliv i ødelagte strukturer. I samme område kan de besøkende tre inn i en surrealistisk verden skapt av Fanny Ollas, hvor det oppstår kinofølelser gjennom en intens opplevelse av farger, atmosfære og lyd.
Landskapet i Moss, som er i uopphørlig forandring, har vært av vesentlig betydning for utviklingen og livet til biennalen Momentum. I 2004, under den tredje biennalen, ble et nedlagt bryggeri omgjort til kunsthall for fremtidige Momentum-arrangementer. Nå i 2019 vil denne kunsthallens fremtid snart endre retning, og Momentum10 er den siste biennalen som finner sted i denne unike bygningen.