I filmen 40-15 av den svenske kunstneren Annika Larsson inviteres vi inn i et rom i en liten leilighet hvor det foregår en tennismatch, dog ikke på TV-skjermen som man kanskje ville forvente. Midt i den beskjedent innredede stuen ser vi fire menn i kampstilling: nettdommeren, ballgutten og to spillere med racket i hånden. Spillerne, som er i ferd med å varme opp før matchen, er forføreriske i sine altfor stramme, hvite kortbukser. De stirrer beundrende på seg selv i det store speilet på veggen foran dem, og i speilbildet ser vi narsissisme og machoisme som titter tilbake på dem.

Filmen 40-15 ble vist i 2000 i forbindelse med den andre utgaven av Momentum. Nå, mange år senere, er 40-15 fremdeles relevant med sin subtile kommentar til maktforhold og dominerende posisjoner i det vestlige samfunnet.

Annika Larsson 4015

Foto: Stillbilde fra video | Bilde over: Vegard KIeven © Punkt Ø

BIOGRAFI
Annika Larsson (1972) er en svensk kunstner som hovedsakelig arbeider med film, video, performance og installasjon. Larsson er interessert i tilfeldige, men meningsfulle, gester og ritualer, i korporal-lingvistiske oppførselsmønstre som skjuler hierarkiske sosiale maktstrukturer.

Arbeidene til Larsson er vist bredt internasjonalt, på institusjoner som Museum für Gegenwartskunst, Basel; Fundacion la Caixa, Barcelona; Le Magasin, Grenoble; Kunsthalle Nürnberg, Nürnberg; ICA-Institute of Contemporary Art, London; ZKM, Karlsruhe; Moderna Museet, Stockholm; S.M.A.K., Gent and Musac, Lyon. Hun har blant annet deltatt i biennaler som den 49. Veneziabiennalen, den 8. Istanbulbiennalen og den 6. Shanghaibiennalen. Larsson bor og arbeider I Berlin.

Kunstnerens nettside