- Surfacing (No: når noe kommer til overflaten)
- Solids (No: faststoff; en av tre grunnleggende former til all materie)
- Solid Surface er et kunstig komposittmateriale, ofte gjenkjent som merkevaren Corian® fra produsenten DuPont™.
Et museumsobjekt fungerer i denne utstillingen som aggregat for kunstverk- og forskning på kulturelle minner fra arkeologi, arkitektur, materialer, viten og myter. Museumsobjektet, en blyamulett fra middelalderen, formidles gjennom frittstående skulpturer, installasjon og en film. I flere verk henter Petrine Vinje kilder fra norrøn ‘diktekunst’, den historiske materielle tekst-kulturen da vi gikk fra orale til skriftlige systemer for kommunikasjon. Ved å la disse tekst-kildene komme til overflaten gjennom hi-tech-materialer, datastyrt teknologi og eldgamle håndverksteknikker forsøker Vinje å frembringe en forflatning av tiden, der hun forener det ukjente i fortid, nåtid og fremtid og bringer det sammen i utstillingsrommene. Gjennom forskning på førmoderne museumsobjekt fra nordisk middelalder, side om side med skjermkultur- og teknologi, ser Vinje på hvordan vi bruker det semiotisk-materielle for å møte det ukjente og immaterielle. Hun søker etter å finne potensialer for sanselige erfaringer og opplevelser av mening som finnes i dette grensesnittet.
Utstillingen Surfacing Solids viser resultater fra Petrine Vinjes pågående kunstneriske forskningsarbeid som doktorgradsstipendiat ved Kunsthøgskolen i Oslo, avdeling Kunst og håndverk. I doktorgradsprosjektet utforsker hun hvordan kulturelle minner og skulpturelle arbeider skapes i relasjoner mellom menneske, teknologi og samfunn.
Utstillingen Surfacing Solids viser resultater fra Petrine Vinjes pågående kunstneriske forskningsarbeid som doktorgradsstipendiat ved Kunsthøgskolen i Oslo, avdeling Kunst og håndverk. I doktorgradsprosjektet utforsker hun hvordan kulturelle minner og skulpturelle arbeider skapes i relasjoner mellom menneske, teknologi og samfunn.
Petrine Vinje samarbeider med Archeologisches Zentrum, (Berlin, Tyskland) NIKU – Norsk Insitutt for Kulturminneforskning: Follobaneutgravningen, Kulturhistorisk Museum, Universitetet i Oslo, Paul Scherrer Institut (Villigen, Sveits). Utstillingen er støttet av Fond for Lyd og bilde – Kulturrådet, Billedkunstnernes Vederlagsfond og Atelier Nord.
Bio:
Petrine Vinje har studert billedkunst ved Institutt for farge, på Kunsthøgskolen i Oslo. Hun har en prosjektorientert praksis, der oppføring av romlige installasjoner og skulptur ofte er resultat etter interdisiplinære samarbeid. I sitt studio arbeider Vinje med skulptur, kamerabaserte teknikker og tekst. Hun utforsker ideer om språk, temporalitet og romlighet i både materielle og immaterielle systemer. Petrine Vinje har deltatt i en rekke internasjonale og nasjonale gruppeutstillinger, og har stilt ut separat ved blant annet Fotogalleriet (2018), Kulturhistorisk museum, (2014) og SOFT (2011). I 2018 utgav hun boken Anthology Anatomisk teater (Uten Tittel forlag) basert på et kunstprosjekt ved samme navn, der hun oppførte og kuraterte et program i en replika av Nordens første anatomiske teater fra 1600-tallet (Skulpturbiennalen 2013, Vigelandsparken).