Den skotske kunstneren Katie Paterson (1981) presenterer sin første separatutstilling i Norge på Galleri F 15. Den omfattende utstillingen samler over tjue verk, fra 2007 til i dag, som omhandler tid, natur, menneskeliv og kosmos. Tittelen på utstillingen, som også er tittelen på et nytt kunstverk, refererer til planter som beholder grønne blader hele året og vekker tanker om vitalitet og optimisme, men også sorg over alt som er, eller snart kan være, tapt. Utstillingen lar oss reise gjennom dyp tid og føle sammenhengen mellom naturen, planeten, andre atmosfærer og geologiske tider.
«Kanskje en av de fineste, vakreste, sterkeste utstillingene jeg har sett i mitt liv».
– Silje Sigurdsen, Kunzt.no
«Katie Paterson har skapt en fantastisk utstilling som kombinerer vitenskapelig nysgjerrighet med poetisk skjønnhetslengsel».
– Mona Pahle Bherke, NRK Anmeldelse, 23. juni 2022
Fem nye kunstverk presenteres i utstillingen. Verket Evergreen (2022) er en studie av natur i tid og rom, og viser planter som ikke lenger finnes. Sterkt inspirert av den engelske Arts and Crafts-bevegelsens, og særlig May Morris (1862-1938) ikoniske verk Owl fra 1905-1906, gis utryddede planter evig liv i dette håndbroderte kunstverket. Verket First Light (2022) er nøytrale gardiner innfarget i fargen til de første stjerner i universet. Timeglasset The Moment (2022) inneholder fossiliserte rester fra en tid fra før jorden ble dannet og brakt til jorden fra eksploderende stjerner, rester av asterioder og meteorittfragmenter, marsstøv og steiner. Talltavlen There lays the Days between (2022) viser antall ganger solen har stått opp siden jorden ble dannet. Hver dag, ved soloppgang, bytter byttes klaffedisplayet med ett siffer. I verket Endling (2021) er fossiliserte rester, i et spenn fra fem milliarder år gammelt førsolstøv til støv fra Ginkgo-trær som overlevde bombeangrepene i Hiroshima, blandet til vannfarger og malt opp i en sirkel med hundre seksjoner.
Dyp tid. Katie Patersons store fascinasjon for naturen, universet og ‘dyp tid’, en term som brukes for å beskrive geologisk historie gjennom milliarder av år, løper gjennom utstillingen i poetiske og visuelle kunstverk som minner oss om vår plass på jorden, knytter oss til fortiden, og antyder for oss de mørke konsekvenser av menneskeskapt naturødeleggelse. I utstillingen kan vi bade i lys som ligner måneskinn, vi kan puste inn dufter av den første og siste skogen på jorda, vi kan fornemme universets farger fra den første stjernens blekblå nyanse til den mørke rødbrune fargen av det siste lyset, oppleve alle døde stjerner registrert av mennesket siden tidens begynnelse, høre lyden av Beethovens Måneskinnsonaten sendt via morse fra jorden til månens overflate og deretter tilbake til jorden, og mye, mye mer.
En livslang serie av ideer. Helt sentralt i Katie Patersons kunstnerskap er en pågående serie av ideer. Alle kunstverkene starter som en idé som kanskje, eller ikke, kan bli til. 26 ulike Ideas (2014 -) i rustfritt stål henger på vegger gjennom hele utstillingen, som korte haiku-lignende setninger som tar form i fantasien til den som leser dem og dermed uttrykk for selve ideen.
Future Library. I Norge kjenner mange Katie Paterson gjennom hennes hundreårige kunstverk Future Library (2014–2114). Som en del av Future Library vokser det en skog i Nordmarka utenfor Oslo. Én forfatter hvert år, i hundre år, bidrar med en tekst til en samling som skal trykkes i en bokantologi laget av papir produsert av Future Library skogen i 2114. Hver tekst blir forseglet i en skuff av glass i Future Library rommet i Deichman Bjørvika. I utstillingen på galleri F 15 vises en dokumentar om Future Library og et Future Library sertifikat. Forfattere til dags dato inkluderer Margaret Atwood (2014), David Mitchell (2015), Sjón 2016), Elif Shafak (2017, Han Kang (2018), Karl Ove Knausgård (2019), Ocean Vuong (2020) og Tsitsi Dangarembga (2021).
Publikasjon. Nøkler for å forstå verkene Endling og There lays the Days between er inkludert som diagrammer i en ny publikasjon laget av Katie Paterson, sammen med diagrammer av tre tidligere verk: Cosmic Spectrum (2019), To Burn, Forest, Fire (2021) og Fossil Necklace (2013).
Denne utstillingen sammenfaller med en presentasjon av Katie Patersons verk i Ingleby Gallery, Edinburgh. Skottland, våren 2022, avduking av Mirage, et offentlig kunstverk ved Apple Campus, Cupertino, USA våren 2022 og Future Library overleveringen, Oslo 12. juni.
Katie Paterson, født i Glasgow 1981, regnes som en av de ledende kunstnerne i sin generasjon som arbeider i sjiktet mellom kunst og vitenskap. I samarbeid med forskere fra hele verden, skaper hun sine poetiske kunstverk der vår plass på jorden settes i sammenheng med geologisk tid og naturens endring. Kunstverkene utvikles gjennom sofistikert teknologi og spesialkompetanse, for å skape en intim, poetisk og filosofisk relasjon mellom mennesker og det naturlige miljøet.
Takk til British Council, den Britiske ambassade i Oslo, Future Library Trust, Ingleby Gallery, Moss kommune og Viken fylkeskommune.
Kurator Maria C. Havstam, leder for kunstfaglig avdeling Galleri F 15.
Presse:
Maria C. Havstam, kurator og leder for kunstfaglig avdeling.
telefon | e-post