Under den første Momentum-biennalen i 1998 skapte den norske kunstneren Knut Åsdam den ambisiøse kinoen ved navn Psychasthenia 5, som rommer flere videoverk.
I anledning Momentum10 er kinoen blitt gjenoppbygd, og gjennom dens arkitektur fremmaner Åsdam en nevrotisk fornemmelse idet de besøkende inviteres til å følge en nøktern vei som fører inn i en mørk verden av hemmelige rom som skjuler seg på innsiden. Rommene er ment å være intime steder hvor man kan se filmene, og idet man setter foten over terskelen, føles det som å være invitert inn til en forbudt handling. Det oppstår en interessekonflikt, og begjæret etter å se hva som skjuler seg i hvert rom, utfordres av vår engstelse overfor det fremmede. Kinoen viser videoverk av Åsdam.
BIOGRAFI
Knut Åsdam (1968) er en norsk filmskaper, installasjonskunstner, skulptør og fotograf. Åsdam studerte på the Whitney Museum Independent Study Program (NYC 94-95), Jan van Eyck Akademie (Maastricht, 92-94), Goldsmiths College, University of London (London, 89-92), Wimbeldon School of Art (London, 88-89) og Universitetet i Oslo og Maui Community College, Maui, Hawaii.
Åsdams arbeid kommer til uttrykk i ulike former, og er fortsatt en bekymring for det moderne samfunn og dets psykologiske og materielle effekter samt hverdagens belastning. For eksempel hvordan enkeltpersoner konstruerer og forhandler sin identitet i reaksjon på dagens samfunnsregler og organisasjoner.
I sitt kunstnerskap undersøker Åsdam bruken og oppfatningen av offentlige byområder, inkludert deres strukturer av politisk makt og autoritet. Temaene i hans arbeid kan knyttes til fire viktige kategorier: Det talte og det levende, seksualitet og kamp. Disse bekymringene vedrører ofte temaer for dissidens og analyse av rom i forhold til begjær, bruk og historie. Åsdams tilnærming til det kinematiske feltet er skapt ved å føre ressursenes romlige og stedrettede diskurser fra samtidskunstkonteksten til film. Videre bruker han fortelling uten plot og et skifte mellom dokumentariske og fiktive narrative elementer i filmene.
Åsdams arbeider har blitt vist bredt i utstillingssammenheng: Tate Modern; Bergen Kunsthall; Tate Britain; Boijmans van Beuningen Museum, Rotterdam; Venice Biennial; Kunsthalle Bern; Istanbul Biennial; FRAC Bourgogne; MACRO, Rome; Museum of Contemporary Art, Oslo; Manifesta7; Moderna Museet, Stockholm; P.S.1 MOMA, NYC: og Musee d’Art Moderne de la Ville de Paris, blant flere. Feature artikler om Åsdams arbeide er publisert blant annet i Artforum, Grey Room, Le Monde Diplomatique, Untitled Magazine.