Marianne Heske i sylinderpaviljongen

Tidligere i sommer tok Marianne Heske over sylinderpaviljongen (2021) til S-AR med en presentasjon av prosessen bak sitt prosjekt, House of Commons. Paviljongen er et av tre midlertidige kunstverk laget av den meksikanske arkitekturdoen og vil gjennom hele biennalen fylles av ulike bidrag fra publikum, kunstnere og grupper.

“Å få muligheten til å vise bilder fra prosessen som ledet frem til prosjektet mitt House of Commons (2015), i sylinderpaviljongen gir meg en mulighet til å formidle House of Commons i en annen kontekst,” forteller kunstneren.

I 2014 kom Marianne Heske over et lite rødt hus langs en vei i Hobøl kommune, nær Moss. Selv om ingen hadde bodd i huset siden 1964, var interiøret stemningsfullt markert av tegn og spor fra dem som hadde bebodd huset: slitte gulvplanker, revne gardiner, avskallet maling. Da hun undersøkte huset nærmere oppdaget hun at det var bygget samme år som Stortingsbygningen i Oslo.

I 2015 ble huset plassert foran nettopp Stortingsbygningen, under prosjekttittelen House of Commons. En dialog oppsto mellom menneskene som en gang hadde bodd i det røde huset og maktmenneskene på Stortinget. House of Commons inviterte forbipasserende til å reflektere rundt de sosiale og kulturelle forskjellene som fortsatt eksisterer i vårt demokratiske system. 

“Vi ble begeistret da Marianne Heske henvendte seg til Momentum-teamet for å presentere arbeidet sitt i Sylinderpaviljongen» Sier Dag Aak Sveinar, direktør for MOMENTUM og Galleri F 15. «Hennes installasjon der hun presenterer prosessen fram til plasseringen foran Stortinget, gir ikke bare gjenklang til biennalens tema, men oppfordrer også til alternative måter å tenke på kunst, historie og politisk makt i en norsk kontekst».

Cylinder Heske 10

Portrett av Marianne Heske inne i House of Commons. Foto: Luc Riolon, ARTE Paris. Installasjonsfoto: MOMENTUM / Eivind Lauritzen.

OM MARIANNE HESKE
Marianne Heske (f. Ålesund, 1946) bor og arbeider i Oslo. Hun er en konseptuell kunstner og regnes som en pioner innen videokunst i Norge, mest kjent for sine videomalerier og installasjoner som utforsker samspillet mellom menneske og natur. Sentrale verk inkluderer Prosjekt Gjerdeløa (1980–1981/2011), som involverte plasseringen av en 250 år gammel låve fra Tafjord til Center George Pompidou, og er et av de første konseptuelle kunstverkene i Norge; Istårn (Ice Towers, 1992), som ble skapt for vinter -OL 1994, og House of Commons (2014), som opprinnelig ble installert utenfor stortinget i Oslo. Hennes arbeid er inkludert i en rekke internasjonale kunstinstitusjoner, inkludert Nasjonalgalleriet og Henie Onstad Kunstsenter, begge i Oslo, Bonnefanten i Maastricht, Nederland, Bibliothèque nationale de France i Paris og National Museum of Contemporary Art i Seoul, Korea. Henske studerte ved Bergen National Academy of the Arts (1967–71), École Nationale Supérieure des Beaux-Arts i Paris (1971–75), Royal College of Art i London (1975–76) og Jan van Eyck Academie i Maastricht (1976–79).

Nettside